Samtaler om adfærd kan være en svær ledelsesdisciplin. Her får du en letlæst guide: Adfærdskorrigerende samtaler – hold dem i tide og på en god måde. Guiden er en opskrift på, hvordan man systematisk og ordentligt kan ændre uhensigtsmæssig adfærd på arbejdspladsen. Den er en del af serien Lettere Ledelse.
Eksempler fra det virkelige liv
Alt for ofte møder jeg ledere, der har en medarbejder, som ikke helt forstår de skrevne og uskrevne regler. For at nævne et par eksempler fra det virkelige liv:
- At man skal møde til tiden, hvis det er det, man har aftalt.
- At man skal overholde deadlines og svare på henvendelser – eller aftale med sin leder, hvad der skal ske, hvis man ikke kan nå det eller ikke bryder sig om bestemte opgaver/henvendelser.
- At man skal arbejde, når man arbejder hjemme – eller aftale med sin leder, at man holder fri, afspadserer eller bruger en feriedag.
- At man godt kan være i dårligt humør, men at tonen skal være professionel og ordentlig over for andre.
Samtaler om adfærd – en ledelsespligt
Som leder har man både ledelsesret og ledelsespligt. En af pligterne er, at problemer og udfordringer bliver løst på en ordentlig måde. Ellers opstår der snak i krogene, irritation og konflikter, som går ud over både arbejdsklima og produktivitet. Som medarbejder lægger man mærke til, hvis en kollega får lov til at fortsætte i lang tid – nogle gange år – med uhensigtsmæssig adfærd. Ofte bliver det ikke sagt højt, hverken til den pågældende medarbejder eller til dig som leder. Men irritationen og problemet fortsætter og forværres. Det er helt afgørende, at du taler med dine medarbejdere, både når det går godt: når de har brug for anerkendelse, sparring, coachende spørgsmål, men også, når noget skal ændres.
Det må de da selv kunne regne ud
Det er ikke altid, at det virker med en samtale, hvor du nævner noget i bløde vendinger og håber, at medarbejderen selv fanger signalet. Mange medarbejdere forstår det. Men det er ikke alle, der selv kan – eller skal – regne ud, hvad der skal ændres. Somme tider skal du sige det direkte. På en ordentlig, respektfuld og tydelig måde. Og du skal følge op. Et andet begreb for det samme, Konstruktiv konfrontation, er en af de syv afgørende kompetencer for ledere, der lykkes.
Adfærdskorrigerende samtaler
Guiden Lettere Ledelse – Adfærdskorrigerende samtaler er en pdf på 11 sider, som kan bruges i de situationer, hvor man gerne vil sætte ind – i tide eller i sidste øjeblik. De kan opfattes som svære samtaler. Det behøver de ikke at være. De kan omvendt vise sig at være det helt rigtige valg og løse problemerne allerede ved første samtale.
Download Lettere Ledelse – Adfærdskorrigerende samtaler
God læselyst.
PS: Guiden Adfærdskorrigerende samtaler er en bonusgave i anledning af min fødselsdag, 60 år, i januar 2025, og 23 års jubilæum som forfatter, foredragsholder, rådgiver og ledelseskonsulent inden for ledelse og stress. Jeg glæder mig til de næste mange år med gode kunder, kollegaer og netværk.
Læs mere:
Ledere der lykkes 2, Væksthus for Ledelse (åbner i ny fane)
Anmeldelser Lyngbjergs seks bøger
Individuel ledersparring, fuldt forløb
Kort intensivt virtuelt ledersparringsforløb
Stressbarometer®-koncept til ledergrupper (Stressbarometer®s hjemmeside, ny fane)